رزرو آنلاین هتلclose
آشنایی با رقص فولکلوریک و ملی آذربایجان
::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::
آشنایی با رقص فولکلوریک و ملی آذربایجان
www.rozex.rozblog.com
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

صفحه اصلیدیگر اطلاعات مفید استانآشنایی با رقص فولکلوریک و ملی آذربایجان

درود هم میهنان گرامی، با عرض ادب و احترام به اطلاع میرسانیم تلاش اعضای اين انجمن در راستای گسترش ورزش در جامعه و تقویت فرهنگ گردشگری در کشور عزیزمان ایران میباشد و بدينوسيله از تمام منابع، سایت ها، وبلاگ ها، اشخاص حقيقی و حقوقی كه موضوعات و مطالب شان توسط اعضا منتشر میگردد سپاسگذاریم.
تعداد بازدید : 361
نویسنده پیام
shayan آفلاین

مدیران ارشد

ارسال‌ها : 586
عضويت : 23 /9 /1391
محل زندگي : تهران
سن : 20
تشکر ها: 40
تشکر شده : 21
آشنایی با رقص فولکلوریک و ملی آذربایجان
رقص يک نوع هنر اجراي ريتميک حرکات بر اساس انعطاف پذيري بدن انسان است. توضيح ارائه شده در دايره المعارف سوويت کامل نيست چرا که در تاريخ بشر قبل از پيدايش هنر و هنر آفريني،رقص موجود بود.تکامل تدريجي رقص از گردش موزون و پريدن از آتش تا انجام مراسمي با فرمهاي بديع، حرکات ظريف، پانتوميم، تقليد و نقل، راه درازي را پيموده است. اين سلسله از حرکات با مفهوم شکار، کمين، رديابي، رماندن، گرفتن و جنگيدن و با تمثيلهايي چون فرا رسيدن بهار،بيداري طبيعت، کاشت، برداشت محصول، باغ چيني، صيد ماهي، کومه سازي و در نهايت در حرکات موزون پهلواني و حماسه هايي با شمشير کوراوغلو، با سينه اي فراخ، با نگاهي به دوردست، مغرور و گاه آرام، گاه تند، پايکوبان، با پرشها و جهش هاي سريع و نشاني از مهارتهاي جنگي، با ريتم تند طبل ها، به اوج مي رسد.
رقص براي تمام موجودات زنده راهي براي برطرف کردن يک احتياج غريزي است. حتي جمادات نيز در حال رقصيدن هستند و تنها يک حقيقت مطلق وجود دارد و آن "حرکت" است و رقص نيز يک حرکت هدفدار و داراي انتظام. در نگاه شاعر فيلسوف آذربايجان، حسين جاويد از اجسام ميکروسکوپي (اتم و آنچه درون اتم) گرفته تا اجسام تلسکوپي و ماکروسکوپي (ستارگان و سيارات) تماما در حال رقصند.
شمس تبريزي سه شکل از ظهور حالات روح انسان کامل در حال تصوف را در موسيقي،رقص، شعر مي داند. همچنين شمس تبريزي شادابي انسان، صميميت او با ديگران و باز کردن ذهن او براي پذيرش تمام دانستني ها و علمها را در رقص مي بيند.
زمان دقيق به وجود آمدن رقص و اينکه توسط کدام مردم بوجود آمده است براي جامعه علمي به درستي معلوم نيست . بوميان آفريقا،بوميان استراليا و تورکان قديم بوجود آورندگان رقص بوده اند.حکاکي ها و طرح هاي باقي مانده بروي سنگ ها از ادوار گذشته هنوز هم باقي هستند.اولين طرح هاي مربوط به رقص آذربايجان در حکاکي ها را به اثبات رسانده است.
حال يک سرال پيش مي آيد و آن اين است که مفهوم کلمه رقص چيست؟ دهخدا و برخي از لغت شناسان به اشتباه کلمه رقص را يک کلمه عربي ميدانند. اما در اصل اين يک کلمه با ريشه لاتيني است که به معني عکس العمل است. (reaction,reaksia)اگر دقت کنيم ميفهميم که واقعا هم اين گونه است زيرا انسان هاي اوليه در برابر اعمال خارق العاده و نيروهاي فوق طبيعي عکس العمل نشان ميدادند و با حرکات مشخص احساسات، افکار و ترسشان را بيان ميکردند.
رقص هاي آذربايجاني از يک سري رقص هاي مختلف که از نسلي به نسل بعدي منتقل شده و در اين پروسه توسعه يافته اند، شکل گرفته است. بعضي از اين رقص ها در اصل جزء مراسم ديني يا جزئي از آمادگي هاي جنگي و دفاعي بوده است در هر صورت در حال حاضر از اين رقص ها در مجالس مهم در آذربايجان ايران و جمهوري آذربايجان و در برگزاري برنامه هاي ورزشي وگردهمايي هاي فرهنگي استفاده ميشود. رقص ملي آذربايجان ريشه در فرهنگ و تمدن ملت آذربايجان دارد و جزئي از هويت مردم آذربايجان مي باشد.
در سرزمين آذربايجان، از ديرباز رقص با معني و مضمون و در عين طراوت و دارا بودن جنبه حماسي و قهرماني خود در مراسم پيش از شکار، مبارزه(شاخسي رفتن که در ماه محرم در بين مردم آذربايجان رواج دارد در اصل يک رقص و رژه نظامي بوده است که قبل از جنگ و مبارزه اجرا ميشد) و در نهايت پيروزي و قدرداني از خدايان طبيعت و شکستن طلسم ها اجرا مي شده است. در دوراني که انسانها، آفتاب، ماه، باد، آتش، آب، خاک، درختان و حيوانات را مقدس ميشمردند و ستايش ميکردند به رسم پرستش و نيايش طي مراسمي دست به انجام حرکات موزون ميزدند.
رقص آذربايجان انواع مختلفي دارد. که به چند نوع از مهمترين و مرسوم ترين آنها اشاره ميکنيم.
ياللي:
با توجه به منابع در دسترس "ياللي از رقص هاي کوللکتيو(جمعي) قديمي آذربايجان است که در بين اکراد، گرجي ها، ارامنه و برخي ديگر از فرهنگ هاي آسياي مرکزي به گستردکي انتشار يافته است." منشا ياللي به طور دقيق مشخص نيست اما در رابطه با اين رقص اولين اطلاعات و آثار را ميتوان در تصاوير و طرح هاي صخره هاي قوبوستان و بعد از آن در منظومه "خسرو و شيرين" نظامي گنجوي يافت.
از ياللي هاي مشهور آذربايجان ميتوان به اوزون دره (uzun d?r?)، جينيق جينيق (ciniq ciniq)، جئيران جئيران (ceyran ceyran)، تبريز ياللي سي (t?briz yallisi)، قالادان قالايا (qaladan qalaya) و ...، اشاره کرد. از ياللي در قسمتي از اپراي "کوراوغلو" ساخته اوزئيير حاجي بگلي، اپراي "نرگيز" ساخته مسلم ماقامايف، "گلشن" ساخته سلطان حاجي بگلي، اپراي "آزاد" ساخته جهانگير جهانگيرلي، "قوبوستان کولگه لري" ساخته قاراقارايف و آهنگسازان روسي و بعضا اروپايي استفاده شده است.
قايتاغي:
اين نوع رقص از مشهورترين، زيباترين و يکي از رقص هاي پر از شادي آذربايجان به شمار ميرود. درباره منشا اين رقص به يقين نيتوان گفت که با قايتاقها در ارتباط است. حسن اف(محقق درباره رقص آذربايجاني) با تکيه بر اثر "گلستان ارم" عباس قولو آغا مي نويسد: قايتاق کي از سه ايالت داغستان است و سپس به اين نکته قناعت ميکند که يکي از قبايل داغستان، قايتاق، آفريننده اين رقص هستند. انواع مختلف قايتاغي داراي حرکات مشابهي هستند. قايتاق يک کلمه تورکي است. اين رقص در آذربايجان با عناوين اوچ دوست، يئددي قارداش و اوغلانلار رقصي اجرا ميگردد. از قايتاغي در آثاري از گلينکا، روبنشتين، برودين، نيازي، قلي اف، حاجي اف، رستم اف و برخي ديگر از آهنگسازان استفاده شده است.
لزگي:
رقصي که با نام لزگينکا مشهور است و مانند رقص ملي لزگي ها (اقليتي در آذربايجان آن سوي ارس که در فرهنگ آذربايجان استحاله شده اند) اجرا ميشود. لزگي،حماسي، با وقار، پر تحرک و ريتميک است که توسط مردان به صورت دست جمعي و با هنرنمايي تک تک ايفاگران با حرکاتي بديع و گاه اکروباتيک، چرخش روي زانو ها و پرشها و همچنين به صورت دو نفري توسط زنان اجرا ميشود. اين رقص از رقص هاي قديمي آذربايجان به شمار رفته و تداوم رقص آواري يا آباري آذربايجان است.لزگي تمامي ويژگي هاي جنگاوري ملت تورک آذربايجان را در خود حفظ کرده و مکمل رقص قايتاغي است.
کوراوغلو:
از رقص هاي قديمي است که توسط سورنا و دهل اجرا ميشود. کوراوغلو پرصلابت، حماسي، رزمي و پهلواني است که در ابتدا به صورتي آرام شروع شده و تدريجا تند ميشودکه به يادبود قهرمان افسانه هاي دوران فئودالي، کوراوغلو ناميده ميشود. کوراوغلو از قديم در انواع مختلف و با نامهاي گوناگوني مانند: کوراوغلونون قايتارماسي، ميصري، کوراوغلونون باغيرتيسي و ...، همچنين در ورزشهاي باستاني و زورخانه توام با حرکات موزون رايج بوده است.

توصيه ما به ورزش دوستاني که دوست دارند در رشته ي ژيمناستيک فعاليت نمايند اين است که رقص ملي آذربايجان را ياد بگيرند. چون کليه رقص ها از جمله رقص آذربايجاني بر اساس انعطاف پذيري بدن انسان است.

امضای کاربر :
جامعه دو طبقه دارد:
1:طبقه ای که می خورد و کار نمی کند
2:طبقه ای که کار می کند و نمی خورد.
سه شنبه 15 مرداد 1392 - 11:40
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.