رزرو آنلاین هتلclose
اصول پنچرگیری دوچرخه و تنظیم باد تایر ها
::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::
اصول پنچرگیری دوچرخه و تنظیم باد تایر ها
www.rozex.rozblog.com
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

صفحه اصلیدوچرخه سواریاصول پنچرگیری دوچرخه و تنظیم باد تایر ها

درود هم میهنان گرامی، با عرض ادب و احترام به اطلاع میرسانیم تلاش اعضای اين انجمن در راستای گسترش ورزش در جامعه و تقویت فرهنگ گردشگری در کشور عزیزمان ایران میباشد و بدينوسيله از تمام منابع، سایت ها، وبلاگ ها، اشخاص حقيقی و حقوقی كه موضوعات و مطالب شان توسط اعضا منتشر میگردد سپاسگذاریم.
تعداد بازدید : 2594
نویسنده پیام
Manager آفلاین

صاحبان امتیاز

ارسال‌ها : 104
عضويت : 11 /9 /1391
محل زندگي : تهران
سن : 48
تشکر ها: 27
تشکر شده : 28
اصول پنچرگیری دوچرخه و تنظیم باد تایر ها
1. پیدا کردن پنچری

پیش از خارج کردن تیوب ابتدا تایر را بازدید کنید. از قسمت والف شروع کنید، تمام حوالی قسمت والف را برای پیدا کردن دلیل پنچری بررسی کنید. هر نوع شیشه یا ریزه سنگی را که می بینید، جدا کنید. حتی اگر دلیل پنچری را پیدا کردید، بررسی تایر را تا رسیدن به محل شروع ادامه دهید.

2. خارج کردن تیوب

با فشار دادن والف اجازه دهید تا باد تیوب خالی شود (با باز کردن مغزی داخلی والف نیز می توانید اینکار را انجام دهید). در یک طرف تایر(ترجیحن خلاف قسمت والف) را با استفاده از تایلیور (از تمامی فروشگاه های لوازم دوچرخه قابل تهیه می باشد) که تا زیر لبه تایر در داخل طوقه فشار داده اید، به سمت خود تان حرکت دهید تا لبه تایر خارج شود. اینکار را تا زمانی که تمام تایر از داخل طوقه آزاد شود ادامه دهید.سپس تیوب را کاملن خارج کنید و تایر را نیز از روی طوقه جدا نمایید.

 

3. باد زدن تیوب پنچر

تیوب آسیب دیده را باد بزنید و به صدای خروج باد گوش دهید. عبور دادن تیوب از جلوی لب ها (به دلیل حساس بودن پوست لب) یکی از ترفند های جالب در پنچرگیری است. اگر نتوانستید بار نخست سوراخ پنچری را پیدا کنید، مجددن تیوب را باد بزنید و اینبار آنرا از داخل ظرف آب بگذرانید تا محل خروج حباب های هوا را کشف کنید. سپس تیوب را خشک کنید.

مراقب باشید: در هنگام اتصال پمپ باد به والف جهت باد زدن مراقب باشید تا والف تیوب را خم نکنید. پمپ باد باید به طور مستقیم روی والف قرار گرفته و به طور مستقیم نیز از آن خارج شود. در صورت اتصال نادرست پمپ باد ممکن است والف از محل اتصال به تیوب شکسته شود.

4. تیوب را آماده کنید

سایز مناسب وصله پنچری را آماده کنید (اگر در مورد اندازه وصله مطمئن نیستید از وصله بزرگ تر استفاده کنید). اطراف محل پنچری را به آرامی سنباده بزنید تا یک لایه گرد وغبار و مقدار کمی از خود تیوب پاک شده و سطحی کاملن هموار ایجاد گردد. از تمیز بودن سطح اطراف محل پنچری مطمئن شوید. مقداری چسب پنچری به محل پنچری بریزید و با انگشت آنرا به شکل دایره ای به قطر 2 سانتی متر پخش کنید. اجازه بدهید تا چسب خشک شود. مجددن یک لایه نازک دیگر همانند لایه قبلی اضافه کنید و اجازه دهید تا خشک شود (با خشک شدن چسب پنچری رنگ آن از حالت شفاف به کدر تغییر می کند).

5. وصله را بچسبانید

در صورت مشخص نبودن محل دقیق پنچری پس از خشک شدن چسب پنچری، تیوب را کمی باد بزنید، این کار به شما کمک خواهد کرد تا محل سوراخ پنچری به راحتی مشخص شود. وصله را پس از جدا کردن فویل پشت آن، محکم روی محل پنچری فشار دهید. اگر پشت وصله یک لایه نازک سلفون وجود داشت می توانید، آن را برداشته و در پایان، محل پنچرگیری را برای جلوگیری از چسبیدن تیوب به جداره داخلی تایر، آغشته به گچ، پودر تالک، یا خاک جاده کنید.

6. بررسی جداره داخلی تایر

پیش از جا زدن تیوب، جداره داخلی تایر را برای وجود عامل پنچری دوبار بررسی کنید. در یکی از حالات فقط قسمتی از تایر که مستقیمن با مسیر در تماس است را با دقت بررسی کنید. قرار دادن تیوب روی تایر به شما در یافتن محل حدودی پنچری کمک خواهد کرد. با نوک انگشت خود جداره داخلی تایر را جستجو کنید و با کمک حس لامسه عامل پنچری را پیدا کنید و بردارید.

7. تایر را جا بزنید

پس از پنچرگیری تیوب و بررسی تایر برای شیشه، سنگ ریزه و اجسام تیز، یک طرف تایر را داخل طوقه جا بزنید. تیوب را کمی باد کنید و داخل تایر قرار دهید (ابتدا والف را از حفره طوقه رد کنید). از قسمت مقابل والف شروع به جا زدن تایر کنید. با انگشت شصت خود لبه تایر را داخل طوقه قرار دهید. اینکار را ادامه دهید تا فقط یک قسمت تایر در محل والف بیرون مانده باشد. والف را کمی بالا بکشید و با استفاه از انگشتان شصت تان، قسمت باقی مانده از تایر را داخل طوقه قرار دهید.

8. بررسی های نهایی را انجام دهید

بررسی کنید که تیوب در بین طوقه و لبه تایر گیر نکرده باشد. برای پیدا کردن قسمت هایی از تایر که نرم به نظر می رسد (تیوب تا خورده) ولی تایر شکل خود را حفظ کرده، پس از باد زدن تایر آن را با دستان تان بررسی کنید. اطراف تایر را برای پیدا کردن هر نوع برجستگی یا فرو رفتگی لاستیک در طوقه بررسی کنید؛ در صورت یافتن برجستگی یا فرو رفتگی، کمی باد تایر را کم کنید و قسمت هایی از لاستیک را که بیش از اندازه در طوقه فرو رفته به سمت بیرون و قسمت های برجسته را با دست فشار دهید تا در محل مناسب خود روی طوقه قرار بگیرند.

تایر را به میزان توصیه شده باد کنید و بار دیگر محل قرار گیری لبه های لاستیک را بررسی کنید که در حالت باد شده نیز به طور صحیح قرار گرفته باشد. در پایان، با چرخاندن لاستیک بررسی کنید تا لاستیک به صورت دایره وار بچرخد. در صورتی که به حالت دایره ای صحیح گردش نکرد، باد تایر را خالی کنید و مجددن محل برجسته یا فرورفته را بررسی کنید.


نکات پنچرگیری

- در هنگام خارج کردن تیوب از داخل تایر، به محل قرار گیری تیوب دقت کنید تا پس از یافتن پنچری، راحت تر بتوانید محل آن را روی تایر مشخص و عامل پنچری را پیدا کنید.
- محل پنچری را با یک خودکار ضربدر بزنید تا راحت تر بتوانید محل آنرا پیدا کنید.
- اگر هیچ نوع سنباده ای ندارید، محل پنچری را با یک سنگ یا سطح جاده سنباده بزنید.
- اگر تایر های تان به راحتی کم باد می شوند، از یک نوار طوقه نازک یا یک نوار طوقه ثانویه استفاده کنید تا لبه های تایر کم تر در طوقه فرو بروند.
- برای تایر های باریک، نوار طوقه نازک تر استفاده کنید، این کار بستن و باز کردن تایر را آسان تر می کند.
- آخرین قسمت جاانداختن لاستیک روی طوقه باید در محل قرار گیری والف انجام شود. مطمئن شوید که لبه تایر تا حد ممکن درون طوقه جای گرفته باشد. برخی از تایر های خیلی باریک برای جا انداختن نیاز به تایلیور دارند. همچنین استفاده از تایلیور مخصوص به شما کمک خواهد کرد تا از آسیب رسیدن به تیوب در هنگام جا زدن لاستیک جلوگیری شود.

شناسایی پنچری

دو پنچری کوچک با فاصله خیلی نزدیک به یکدیگر نشان دهنده گاز گرفته شدن تیوب می باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که تیوب در حین عبور از روی یک جسم تیز، بین طوقه و تایر قرار می گیرد. باد نشدن کافی تایر ها یکی از دلایل شایع این نوع پنچری می باشد. بررسی کنید که جداره تایر بریده نشده باشد. در صورت بریدگی تایر شما نیاز به تعمیرات اضطراری پیدا خواهید کرد که در این آدرس می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

وجود یک حفره در سمت داخلی تیوب نشان می دهد که دلیل پنچری به خاطر نوک سیم پره بوده است. جداره داخلی طوقه را بررسی کنید تا مطمئن شوید نوار طوقه به خوبی سوراخ های سیم پره را پوشانده باشد و هیچ کدام از سیم پره ها از سطح طوقه بالا تر نیامده باشند، در غیراین صورت باید به پایین هدایت شوند.

یکی از دلایل نه چندان شایع پنچری، وجود لبه های تیز در حفره ای می باشد که والف از آن عبور می کند. پنچری های بوجود آمده در والف قابل ترمیم نیستند.

کیت پنچری خود تان را بسازید:

. وصله های بدون لبه
. نوار طوقه
. یک جفت تایلیور
. یک تکه سنباده
. آچار فرانسه کوچک، در صورت پیچی بودن محل اتصال توپی به تنه
. آچار آلن در صورت آلن خور بودن چرخ ها
. پمپ باد (تلنبه) قابل اطمینان
. یک تیوب اضافه.
به غیر از پمپ باد، سایر لوازم باید در کیف زیر زین قرار داده شوند.


استفاده از تیوب یدک

پنچرگیری در شرایط هوای بارانی، به دلیل نچسبیدن وصله پنچری روی تیوب، بسیار مشکل می باشد، در این مواقع یا در صورت پارگی شدید تیوب می توانید از تیوب یدک استفاده کنید! همچنین استفاده از تیوب یدک یک از مبانی تعمیرات در هنگام خالی کردن باد یا بریده شدن والف می باشد.

چه میزان باد برای دوچرخه شما نیاز است؟

دوچرخه سواری با تایر هایی که فشار باد لاستیک آن به درستی تنظیم شده باشد می تواند تأثیر زیادی بر حس سواری و میزان کنترل دوچرخه سوار روی دوچرخه داشته باشد. میزان باد تایر دوچرخه ای که بیش از اندازه پر شده باشد باعث کاهش سطح تماس با زمین و کنترل ضعیف دوچرخه خواهد شد، همچنین تایر هایی با فشار باد پایین، مستعد رفتار غیرقابل پیش بینی و پنچری خواهند بود.

میزان باد مناسب تایر ها با توجه به فرد دوچرخه سوار و نوع تایر ها بسیار متفاوت خواهد بود. همچنین وضعیت و نوع مسیر نیز می تواند تأثیر بسیار زیادی در میزان فشار مورد نیاز تایر ها داشته باشد. نکته مهم در اینجا، پی بردن به میزان دقیق فشار بادی است که بهترین عملکرد را در برابر شما و تنظیمات دوچرخه تان، تحت شرایط عادی (نرمال) داشته باشد. شما می توانید تنظیم فشار باد را در مسیر های مختلف متناسب با نیاز خود تان یاد بگیرید.

در اینجا بهترین روش پی بردن به میزان فشار مناسب را برای تان شرح می دهیم:

یک فشار سنج قابل اطمینان یا یک پمپ باد دارای درجه باد تهیه کنید. از همین درجه یا پمپ باد می توانید در تمام طول مدت تنظیم باد تایرهای تان بهره مند شوید. از آنجایی که درجه های مختلف با یکدیگر تفاوت هایی در نشان دادن درجه های یکسان دارند، در صورتی که درجه فشارسنج را در طی تنظیم باد عوض کنید باعث سخت تر شدن کار ها خواهید شد.


کار تان را با فشار باد بالا تر در حدود 50-40 psi یا 3-3.5 bar برای تایر های 2.2 تا 2.3 اینچ شروع کنید. برای سیستم های تیوبلس، از مقادیر پایین تر در حدود 30-40 psi استفاده کنید. در صورت استفاده از تایر های بزرگ تر یا کوچک تر، در هر حال باید با فشار بیشتری کار تان را آغاز کنید. با این فشار برای مدتی دوچرخه را برانید و چسبندگی(سطح تماس با زمین) تایر ها را در پیچ ها و عبور از موانع احساس کنید.

حالا، فشار باد را 5 psi یا 0.35 bar در هر تایر کاهش دهید. یک بار دیگر چگونگی سواری با تنظیمات جدید را احساس کنید و آن را با تنظیمات پیشین مقایسه کنید. شما باید مقداری بهبود در چسبندگی با زمین و ثبات بیشتری را احساس کنید. اگر شما هیچ تغییری را احساس نکردید بار دیگر فشار تایر ها را 5 psi یا 0.35 bar کاهش دهید.

چیزی که لازم است بدانید، کمترین فشار بادی است که بتوانید در آن بدون قرار گرفتن در موقعیت پنچری (کاهش مقاومت تایر ها در برابر پنچری) دوچرخه سواری کنید. شما زمانی در موقعیت پنچری قرار می گیرید که تایر شما در شرایط کم باد، روی جسمی خارجی قرار می گیرد و بر روی آن فشرده می شود به طوری که تایر و تیوب عینن در بین جسم خارجی و طوقه قرار می گیرند.

کم کردن فشار باد تایر ها را به میزان 3-5 psi یا 0.1-0.3 bar ادامه دهید تا زمانی که احساس کنید چسبندگی (درگیر شدن) تایر ها با زمین به خوبی انجام گیرد. زمانی که احساس کردید کنترل خوبی بر روی دوچرخه دارید یا دلیلی برای کاهش باد تایر ها نمی بینید زمان آن است که دیگر کم کردن باد تایرها را متوقف کنید و اگر احساس کردید که طوقه ها با اجسام روی زمین برخورد می کند یا اگر در موقعیت پنچری قرار گرفته اید، فشار باد را کم کم افزایش دهید تا به فشار باد مطلوب دست پیدا کنید.

در تایر های تیوبلس، چون نگرانی از پنچری وجود ندارد، شما می توانید میزان باد بیشتری را کم کنید و حتی کمی تماس طوقه نیز مشکلی بوجود نخواهد آورد، اما اگر به طوقه های تان ضربه های شدید وارد می شود، یا از والف آن هوا خارج می شود و یا در پیچ های تند تایر در تماس با طوقه می چرخد، نشان می دهد بیش از اندازه باد تایر خود را کم کرده اید.

نکات دیگری نیز در هنگام تنظیم فشار باد تایر ها باید مورد توجه قرار گیرد. فشار باد پایین تر باعث افزایش مقاومت در هنگام چرخش تایر ها می شود. به هر حال، این افزایش مقاومت که سبب افزایش کنترل دوچرخه نیز می شود باعث صرف انرژی بیشتر برای جبران مقاومت اضافی تایر ها در هنگام حرکت می شود. شرکت کننده گان مسابقات کراس کانتری ممکن است تصمیم بگیرند از کنترل بهتر صرف نظر کنند تا کارایی بیشتری داشته باشند و به همین دلیل باد تایر های شان را افزایش دهند.

پس از پیدا کردن فشار باد مناسب برای تایر های خود، با خصوصیات و رفتار تایر ها در زمان وارد آوردن فشار با دست روی آن ها، آشنا می شوید. زمانی که شما با ویژگی های تایر ها پس از تنظیم مناسب آن آشنا شدید، این ویژگی های تایر در ذهن شما ثبت خواهد شد و از این پس شما می توانید با هر پمپ بادی تنظیم صحیح فشار باد را روی تایر های دوچرخه تان انجام دهید.

با این که برای تنظیم فشار باد صحیح باید عوامل زیادی در نظر گرفته شود، دو عامل وزن دوچرخه سوار و نوع لاستیک های دوچرخه از مهمترین عوامل تعیین کننده میزان باد تایر ها می باشد، به همین منظور جدولی در نظر گرفته شده است که حداقل میزان بادی که تایر می بایست داشته باشد را با توجه به این دو مولفه به شما نشان می دهد. به گونه ای که فشار باد تایر های شما برای کاهش ریسک پنچری نباید کم تر از مقادیر گفته شده در این جدول باشد:


نکات و ترفند های تنظیم فشار باد

- تایر عقب را بین 2-5 psi کم تر از تایر جلو باد بزنید. این کار به شما در کنترل بهتر دوچرخه در پیچ های تند کمک خواهد کرد
- در مسیر های ماسه ای و نرم حدود 1-3 psi از باد هر دو تایر کم کنید و برعکس در مسیر های سنگی و سخت در حدود 1-3 psi به باد تایر ها اضافه کنید، این کار باعث افزایش کارایی در حرکت خواهد شد.
- اکثر دوچرخه سواران با تجربه برای حرکت نرم در مسیر از فشار باد پایین دوری می کنند. اگر شما خود تان را خارج از کنترل و در حال عبور از روی سنگ ها دیدید، کمی افزایش باد تایر تضمین بهتری برای طوقه های تان خواهد بود.
- فشار دادن انگشتان شصت روی جداره های تایر برای سنجش فشار باد تایر ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد. در این موارد بهتر است به فشارسنج یا درجه فشار پمپ باد خود اعتماد کنید.

انواع والف تیوب های دوچرخه

والف دوچرخه یک قطعه فلزی کوچک بر روی تیوب می باشد که این اجازه را می دهد تا با اتصال یک پمپ باد بتوان تایر را از باد پر کرد. امروزه والف های دوچرخه به طور مرسوم در دو نوع مختلف طراحی می شوند که هر یک مزایا و معایب خود شان را دارند.

والف های دوچرخه انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر می باشند:

1- والف امریکن (Shrader) که بر روی اکثر دوچرخه های تولید شده وجود دارند.
2- والف فرانسوی (Presta) که نسخه جدید تر و باریک تر والف های امروزی می باشد.
3- والف های انگلیسی (Woods یا Dunlop) که در دوچرخه های قدیمی بکار می رفته و امروزه استفاده از آن منسوخ شده است.

منبع : دنیای دوچرخه سواری من

جمعه 04 اسفند 1391 - 13:56
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.