loading...

ایرانگردی و ایرانشناسی طبیعت گردی، مطالب خواندنی و ...... برگزار کننده تورهای ملی دوچرخه سواران، کوهنوردان و میهن پرستان اقوام ایرانی

تاریخچه دوچرخه سواران، دوچرخه سواری در ایران,

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
بیماری های ایمپلنت 0 31 kasradental99
سفر به روستای شگفت‌انگیز ماخونیک؛سرزمین آدم‌کوچولو‌های 4 912 naaadia
البرز 2 624 rasoulabasi
بهترین جاذبه‌های گردشگری چین (بخش اول) 0 74 zahrabb
آشنایی با آب و هوای شهر رم ایتالیا 0 73 zahrabb
آشنایی با قصر دی وژ پاریس فرانسه 0 72 zahrabb
در برنامه تور بالی کجا بریم؟ 0 74 zahrabb
موزه هنر سائوپائولو در برزیل 0 78 zahrabb
آب و هوای مالدیو در طول دوازده ماه سال (بخش سوم) 0 73 zahrabb
جاذبه‌های برتر استرالیا‌ (بخش چهارم) 0 70 zahrabb
بهترین شهرها و دانشگاه‌های اسپانیا برای تحصیل (بخش سوم) 0 66 zahrabb
برترین هتل‎های کیپ تاون آفریقای جنوبی (بخش دوم) 0 68 zahrabb
آشنایی با بهترین شهرهای اروپایی برای سفر در پائیز(بخش اول) 0 74 zahrabb
کرانه خزر سرزمینی با ۱۲ هزار سال پیشینه تاریخی 1 438 fariborz
درب اتاقی | جدید ترین مدل های درب اتاقی چوبی 2 131 sepahandarb
بهترین زمان سافاری در تور آفریقای جنوبی فصل پاییز است 1 185 fariborz
جاذبه‌های گردشگری چین 0 73 zahrabb
تحصیل در آمریکا بهتر است یا کانادا (بخش اول) 0 72 zahrabb
آیا با کاهش نرخ ارز، قیمت بلیط هواپیما خارجی کاهش داشته است؟ 0 83 zahrabb
هر آنچه که باید درباره رزرو و خرید بلیط هواپیما بدانید! (بخش دوم) 0 76 zahrabb
فاوت بلیط هواپیمای چارتر با بلیط هواپیمای سیستمی 0 81 zahrabb
تفاوت بلیط هواپیمای چارتر با بلیط هواپیمای سیستمی 0 77 zahrabb
طبیعت‌گردی 2 1025 fariborz
اخذ ویزای کانادا از طریق تخصص و کار 0 106 zahrabb
پیکاپ ویزای کانادا و ویزای مولتی کانادا و مراحل انجام آن چگونه است؟(بخش اول) 0 91 zahrabb
پیکاپ ویزای کانادا و ویزای مولتی کانادا و مراحل انجام آن چگونه است؟ (بخش دوم) 0 109 zahrabb
​ویزای توریستی کانادا 0 101 zahrabb
هزینه ویزای کانادا به چه صورت می باشد؟ (بخش دوم) 0 94 zahrabb
هزینه ویزای کانادا به چه صورت می باشد؟(بخش اول) 0 97 zahrabb
ویزای توریستی کانادا 0 96 zahrabb

در سال های خیلی دور، ده دوازده دکان بالاتر از شمس العماره، یعنی در مجاورت وزارت دارایی فعلی در تهران، یک مستراح عمومی بود که جنب آن اولین دکان دوچرخه سازی و دوچرخه فروشی ایران تأسیس شد. صاحب این دکان شخصی بود به . . . .

تاریخچه دوچرخه سواری در ایران

در سال های خیلی دور، ده دوازده دکان بالاتر از شمس العماره، یعنی در مجاورت وزارت دارایی فعلی در تهران، یک مستراح عمومی بود که جنب آن اولین دکان دوچرخه سازی و دوچرخه فروشی ایران تأسیس شد. صاحب این دکان شخصی بود به نام «حسین آقا شیخ» که نخستین بار در کشور ما به کرایه دادن دوچرخه و تعمیر کردن دوچرخه‌های معیوب پرداختو در واقع شغل و ورزشی جدید را بنیان نهاد دوچرخه‌سواری از مشاغلی بود که تا آن زمان در تهران و ایران بی سابقه بود و مردم به آنهایی که سوار بر این وسیله دوچرخ می شدند، «بچه شیطان» و «بچه جن» می گفتند. چرا که معتقد بودند که آنها از طرف شیاطین و جن و پری کمک می شوند که اگر جز این باشد، کسی نمی تواند روی دو چرخ حرکت کند! دلیل هم می آوردند و می گفتند وسیله‌ای که اگر کسی آن را نگه ندارد، خودش نمی تواند خودش را نگه دارد، چگونه می تواند یکی را هم بر بالای خود بنشاند و راه ببرد؟ مخصوصاً که از هر دونده ای جلو بزند و از هر طرف هم پیچ و خم بخورد.پس این نیست مگر اینکه خود روروئک را جن و شیطان ساخته باشند و راننده‌اش هم بچه جن و بچه شیطان باشد.

اما، اولین باری این وسیله به تهران آمد و مردم آن را دیدند، زمانی بود که دو پسر بچه انگلیسی در میدان مشق با شلوارهای کوتاه سوار آنها شدند. وقتی پسر بچه‌های مو بور و چشم زاغ و شلوار کوتاه پوش روی این وسیله نقلیه نوظهور می نشستند و به هر سو می تاختند، پیرهای ساده دل و سالمندان آن روزگار به تماشای آنها می رفتند، «بسم‌الله» گویان و «لاحول» گویان با شگفتی هر چه تمامتر زیر لب دعا می خواندند و آمدن آنها را یکی از دلایل وقوع آخر زمان می پنداشتند.

در چنین اوضاع و احوالی بود که «حسین آقا شیخ» جسارت ورزید و با شهامت فراوان چند دستگاه دوچرخه خرید و دکان دوچرخه‌سازی باز کرد. استقبال جوانان و نوجوانان از این دوچرخه‌ها چنان زیاد بود و به قدری کار و بار «حسین آقا» گرفت که یک نفر ارمنی به نام «دادیک» در میدانگاهی اول سفارت انگلیس در خیابان منوچهری، اقدام به تأسیس دومین دوچرخه‌سازی تهران کرد و مشتریان شمال تهران و فرزندان ارمنی ها را در اختیار خود گرفت. در هر حال، با گذشت زمان انواع دوچرخه های معمولی و کورسی و سه چرخه در تهران عمومیت یافت و از تهران به شهرستانها راه گشود و حتی به عنوان یک وسیله نقلیه ساده و ارزان سر از روستاها درآورد.

فدراسیون دوچرخه سواری ایران در سال 1946 تشکیل شد و احمد ایزدپناه نخستین رئیس آن بود. یک سال بعد این فدراسیون به فدراسیون جهانی دوچرخه سواری ملحق شد. در سال 1951 در بازیهای آسیایی دهلی نو، جاسم جاسم زاده از ایران حضور یافت تا نخستین دوچرخه سوار ایرانی باشد که در رقابتی بین المللی شرکت می کند.

هفت سال بعد در بازیهای آسیایی 1958، جعفر گل طلب به دو مدال نقره دست یافت تا ورزش دوچرخه سواری بیش از پیش جدی گرفته شود. حسین اسماعیلی، خسرو حق گشا، حسین بهارلو، حسن فرد، اصغر درودی، منوچهر دانشمند، غلامحسین کوهی، بهروز راهبر، علی زنگی آبادی از جمله قهرمانان بزرگ دوچرخه سواری ایران بودند که افتخارات فراوانی کسب نمودند. و از جمله قهرمانان حال حاضر ایران می توان به آقاین قادر میزبانی ، احد کاظمی ، حسین عسگری ، مهدی سهرابی ، عباس سعیدی تنها ، امیر زرگری ، علی رضا حقی و حسین ناطقی را نام برد که توانسته اند عناوین مختلفی در مسابقات جهانی و آسیائی کسب کنند . نخستین بار در المپیک 1972 مونیخ دوچرخه سواری ایران این بازیها را تجربه نمود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
سایت رسمی گروه انسانهای سبز

تلگرام رسمی گروه انسانهای سبز

اینستاگرام رسمی دوچرخه سواران اقوام ایرانی

گزارشهای سفرهای دوچرخه سواران اقوام ایرانی

کدهای پیشواز تلفن همراه و دانلود آهنگ های ملی میهنی

لوگوی ما
تصویر : http://up.touristsupport.ir/view/3158618/12526262125.png
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 212
  • بازدید امروز : 73
  • آی پی امروز : 37
  • باردید دیروز : 1,338
  • آی پی دیروز : 127
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید ماه : 25,644
  • بازدید سال : 25,644
  • بازدید کلی : 1,720,338
  • هدف ما چیست ؟
    جهت مطالعه اینجا کلیک نمایید

    کاشت 850 درخت بیاد قهرمانان ملی و ...

    دوچرخه سواران و کوهنوردان اقوام ایرانی