close
رزرو آنلاین هتل
اصول پنچرگیری دوچرخه و تنظیم باد تایر ها
loading...

ایرانگردی و ایرانشناسی،دوچرخه سواری،طبیعت گردی،مطالب خواندنی و.......

1. پیدا کردن پنچری پیش از خارج کردن تیوب ابتدا تایر را بازدید کنید. از قسمت والف شروع کنید، تمام حوالی قسمت والف را برای پیدا کردن دلیل پنچری بررسی کنید. هر نوع شیشه یا ریزه سنگی را که می بینید، جدا کنید. حتی اگر دلیل پنچری را پیدا کردید، بررسی تایر را تا رسیدن به محل شروع ادامه…

سایت رسمی گروه انسانهای سبز
کانال رسمی گروه انسانهای سبز

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
آژانس هواپیمایی خودتون باشید 3 218 ehsankhodayari
انسانهای آرمانگرا 0 40 Manager
کلیسای گئورگ مقدس در بوشهر 0 80 shayan
معرفی روستای ورکانه معروف به چشمه قل قل 0 67 shayan
دانستنی های مهم در مورد اهواز شهری که خواب ندارد 0 72 shayan
پل دختر میانه 0 149 pine-site
عکسی از عجایب دنیا 0 231 nsptour
معرفی انواع ریل کابینت بلوم 0 259 cafitt22
راهنمای خرید بهترین سینک ظرفشویی خارجی و ایرانی در بازار 0 203 jahanyaragh22
دستگاه CNC حکاکی و برش تخت نوین تاک مدل 2030 NRC 0 213 woodiner22
صفحه روی کابینت hpl 0 205 sadava222
دیدنیهای مشهد 2 567 irhotel
ماشین آلات صنایع چوب چیست؟ 0 257 woodiner22
جام جهانی 2018 با دوچرخه 0 304 Manager
ورزش‌های سنتی ایرانی 0 407 bahar25
ویزای ایران و روسیه لغو شد 0 338 gorji
رویداد نمایشگاه قایق های بین المللی 1 551 gorji
برج خلیفه 0 442 hana98
نکاتی که باید در مورد سفر به دبی بدانید 0 423 hana98
بهترین هتل های ارمنستان 0 405 hana98
بازدید از تئاتر پانتومیم در تور ارمنستان 0 426 hana98
روستای KHND کند 0 392 hana98
بازدبد از چلیپا سنگ نوراتوس در تور ارمنستان 0 391 hana98
ورود گردشگر به ایران رو به نزول 1 2146 minoog
5 غار زیبا در مالزی 0 388 minoog
آبشار قلعه جوق 0 612 shayan
چشمه صدقيان 0 486 shayan
آبشار شلماش 0 453 shayan
منطقه حفاظت شده مراکان 0 463 shayan
چشمه کلوانس 0 428 shayan
1. پیدا کردن پنچری 

پیش از خارج کردن تیوب ابتدا تایر را بازدید کنید. از قسمت والف شروع کنید، تمام حوالی قسمت والف را برای پیدا کردن دلیل پنچری بررسی کنید. هر نوع شیشه یا ریزه سنگی را که می بینید، جدا کنید. حتی اگر دلیل پنچری را پیدا کردید، بررسی تایر را تا رسیدن به محل شروع ادامه دهید. 


2. خارج کردن تیوب 

با فشار دادن والف اجازه دهید تا باد تیوب خالی شود (با باز کردن مغزی داخلی والف نیز می توانید اینکار را انجام دهید). در یک طرف تایر(ترجیحن خلاف قسمت والف) را با استفاده از تایلیور (از تمامی فروشگاه های لوازم دوچرخه قابل تهیه می باشد) که تا زیر لبه تایر در داخل طوقه فشار داده اید، به سمت خود تان حرکت دهید تا لبه تایر خارج شود. اینکار را تا زمانی که تمام تایر از داخل طوقه آزاد شود ادامه دهید.سپس تیوب را کاملن خارج کنید و تایر را نیز از روی طوقه جدا نمایید. 


3. باد زدن تیوب پنچر 

تیوب آسیب دیده را باد بزنید و به صدای خروج باد گوش دهید. عبور دادن تیوب از جلوی لب ها (به دلیل حساس بودن پوست لب) یکی از ترفند های جالب در پنچرگیری است. اگر نتوانستید بار نخست سوراخ پنچری را پیدا کنید، مجددن تیوب را باد بزنید و اینبار آنرا از داخل ظرف آب بگذرانید تا محل خروج حباب های هوا را کشف کنید. سپس تیوب را خشک کنید. 

مراقب باشید: در هنگام اتصال پمپ باد به والف جهت باد زدن مراقب باشید تا والف تیوب را خم نکنید. پمپ باد باید به طور مستقیم روی والف قرار گرفته و به طور مستقیم نیز از آن خارج شود. در صورت اتصال نادرست پمپ باد ممکن است والف از محل اتصال به تیوب شکسته شود. 


4. تیوب را آماده کنید 

سایز مناسب وصله پنچری را آماده کنید (اگر در مورد اندازه وصله مطمئن نیستید از وصله بزرگ تر استفاده کنید). اطراف محل پنچری را به آرامی سنباده بزنید تا یک لایه گرد وغبار و مقدار کمی از خود تیوب پاک شده و سطحی کاملن هموار ایجاد گردد. از تمیز بودن سطح اطراف محل پنچری مطمئن شوید. مقداری چسب پنچری به محل پنچری بریزید و با انگشت آنرا به شکل دایره ای به قطر 2 سانتی متر پخش کنید. اجازه بدهید تا چسب خشک شود. مجددن یک لایه نازک دیگر همانند لایه قبلی اضافه کنید و اجازه دهید تا خشک شود (با خشک شدن چسب پنچری رنگ آن از حالت شفاف به کدر تغییر می کند). 


5. وصله را بچسبانید 

در صورت مشخص نبودن محل دقیق پنچری پس از خشک شدن چسب پنچری، تیوب را کمی باد بزنید، این کار به شما کمک خواهد کرد تا محل سوراخ پنچری به راحتی مشخص شود. وصله را پس از جدا کردن فویل پشت آن، محکم روی محل پنچری فشار دهید. اگر پشت وصله یک لایه نازک سلفون وجود داشت می توانید، آن را برداشته و در پایان، محل پنچرگیری را برای جلوگیری از چسبیدن تیوب به جداره داخلی تایر، آغشته به گچ، پودر تالک، یا خاک جاده کنید. 


6. بررسی جداره داخلی تایر 

پیش از جا زدن تیوب، جداره داخلی تایر را برای وجود عامل پنچری دوبار بررسی کنید. در یکی از حالات فقط قسمتی از تایر که مستقیمن با مسیر در تماس است را با دقت بررسی کنید. قرار دادن تیوب روی تایر به شما در یافتن محل حدودی پنچری کمک خواهد کرد. با نوک انگشت خود جداره داخلی تایر را جستجو کنید و با کمک حس لامسه عامل پنچری را پیدا کنید و بردارید. 


7. تایر را جا بزنید 

پس از پنچرگیری تیوب و بررسی تایر برای شیشه، سنگ ریزه و اجسام تیز، یک طرف تایر را داخل طوقه جا بزنید. تیوب را کمی باد کنید و داخل تایر قرار دهید (ابتدا والف را از حفره طوقه رد کنید). از قسمت مقابل والف شروع به جا زدن تایر کنید. با انگشت شصت خود لبه تایر را داخل طوقه قرار دهید. اینکار را ادامه دهید تا فقط یک قسمت تایر در محل والف بیرون مانده باشد. والف را کمی بالا بکشید و با استفاه از انگشتان شصت تان، قسمت باقی مانده از تایر را داخل طوقه قرار دهید. 


8. بررسی های نهایی را انجام دهید 

بررسی کنید که تیوب در بین طوقه و لبه تایر گیر نکرده باشد. برای پیدا کردن قسمت هایی از تایر که نرم به نظر می رسد (تیوب تا خورده) ولی تایر شکل خود را حفظ کرده، پس از باد زدن تایر آن را با دستان تان بررسی کنید. اطراف تایر را برای پیدا کردن هر نوع برجستگی یا فرو رفتگی لاستیک در طوقه بررسی کنید؛ در صورت یافتن برجستگی یا فرو رفتگی، کمی باد تایر را کم کنید و قسمت هایی از لاستیک را که بیش از اندازه در طوقه فرو رفته به سمت بیرون و قسمت های برجسته را با دست فشار دهید تا در محل مناسب خود روی طوقه قرار بگیرند.

تایر را به میزان توصیه شده باد کنید و بار دیگر محل قرار گیری لبه های لاستیک را بررسی کنید که در حالت باد شده نیز به طور صحیح قرار گرفته باشد. در پایان، با چرخاندن لاستیک بررسی کنید تا لاستیک به صورت دایره وار بچرخد. در صورتی که به حالت دایره ای صحیح گردش نکرد، باد تایر را خالی کنید و مجددن محل برجسته یا فرورفته را بررسی کنید. 
 

نکات پنچرگیری 

- در هنگام خارج کردن تیوب از داخل تایر، به محل قرار گیری تیوب دقت کنید تا پس از یافتن پنچری، راحت تر بتوانید محل آن را روی تایر مشخص و عامل پنچری را پیدا کنید. 
- محل پنچری را با یک خودکار ضربدر بزنید تا راحت تر بتوانید محل آنرا پیدا کنید. 
- اگر هیچ نوع سنباده ای ندارید، محل پنچری را با یک سنگ یا سطح جاده سنباده بزنید. 
- اگر تایر های تان به راحتی کم باد می شوند، از یک نوار طوقه نازک یا یک نوار طوقه ثانویه استفاده کنید تا لبه های تایر کم تر در طوقه فرو بروند. 
- برای تایر های باریک، نوار طوقه نازک تر استفاده کنید، این کار بستن و باز کردن تایر را آسان تر می کند. 
- آخرین قسمت جاانداختن لاستیک روی طوقه باید در محل قرار گیری والف انجام شود. مطمئن شوید که لبه تایر تا حد ممکن درون طوقه جای گرفته باشد. برخی از تایر های خیلی باریک برای جا انداختن نیاز به تایلیور دارند. همچنین استفاده از تایلیور مخصوص به شما کمک خواهد کرد تا از آسیب رسیدن به تیوب در هنگام جا زدن لاستیک جلوگیری شود. 

شناسایی پنچری 

دو پنچری کوچک با فاصله خیلی نزدیک به یکدیگر نشان دهنده گاز گرفته شدن تیوب می باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که تیوب در حین عبور از روی یک جسم تیز، بین طوقه و تایر قرار می گیرد. باد نشدن کافی تایر ها یکی از دلایل شایع این نوع پنچری می باشد. بررسی کنید که جداره تایر بریده نشده باشد. در صورت بریدگی تایر شما نیاز به تعمیرات اضطراری پیدا خواهید کرد که در این آدرس می توانید به آن دسترسی پیدا کنید. 

وجود یک حفره در سمت داخلی تیوب نشان می دهد که دلیل پنچری به خاطر نوک سیم پره بوده است. جداره داخلی طوقه را بررسی کنید تا مطمئن شوید نوار طوقه به خوبی سوراخ های سیم پره را پوشانده باشد و هیچ کدام از سیم پره ها از سطح طوقه بالا تر نیامده باشند، در غیراین صورت باید به پایین هدایت شوند. 

یکی از دلایل نه چندان شایع پنچری، وجود لبه های تیز در حفره ای می باشد که والف از آن عبور می کند. پنچری های بوجود آمده در والف قابل ترمیم نیستند. 

کیت پنچری خود تان را بسازید: 

. وصله های بدون لبه 
. نوار طوقه 
. یک جفت تایلیور 
. یک تکه سنباده 
. آچار فرانسه کوچک، در صورت پیچی بودن محل اتصال توپی به تنه 
. آچار آلن در صورت آلن خور بودن چرخ ها 
. پمپ باد (تلنبه) قابل اطمینان 
. یک تیوب اضافه. 
به غیر از پمپ باد، سایر لوازم باید در کیف زیر زین قرار داده شوند. 

 

استفاده از تیوب یدک 

پنچرگیری در شرایط هوای بارانی، به دلیل نچسبیدن وصله پنچری روی تیوب، بسیار مشکل می باشد، در این مواقع یا در صورت پارگی شدید تیوب می توانید از تیوب یدک استفاده کنید! همچنین استفاده از تیوب یدک یک از مبانی تعمیرات در هنگام خالی کردن باد یا بریده شدن والف می باشد. 

چه میزان باد برای دوچرخه شما نیاز است؟ 

دوچرخه سواری با تایر هایی که فشار باد لاستیک آن به درستی تنظیم شده باشد می تواند تأثیر زیادی بر حس سواری و میزان کنترل دوچرخه سوار روی دوچرخه داشته باشد. میزان باد تایر دوچرخه ای که بیش از اندازه پر شده باشد باعث کاهش سطح تماس با زمین و کنترل ضعیف دوچرخه خواهد شد، همچنین تایر هایی با فشار باد پایین، مستعد رفتار غیرقابل پیش بینی و پنچری خواهند بود. 

میزان باد مناسب تایر ها با توجه به فرد دوچرخه سوار و نوع تایر ها بسیار متفاوت خواهد بود. همچنین وضعیت و نوع مسیر نیز می تواند تأثیر بسیار زیادی در میزان فشار مورد نیاز تایر ها داشته باشد. نکته مهم در اینجا، پی بردن به میزان دقیق فشار بادی است که بهترین عملکرد را در برابر شما و تنظیمات دوچرخه تان، تحت شرایط عادی (نرمال) داشته باشد. شما می توانید تنظیم فشار باد را در مسیر های مختلف متناسب با نیاز خود تان یاد بگیرید. 

در اینجا بهترین روش پی بردن به میزان فشار مناسب را برای تان شرح می دهیم: 

یک فشار سنج قابل اطمینان یا یک پمپ باد دارای درجه باد تهیه کنید. از همین درجه یا پمپ باد می توانید در تمام طول مدت تنظیم باد تایرهای تان بهره مند شوید. از آنجایی که درجه های مختلف با یکدیگر تفاوت هایی در نشان دادن درجه های یکسان دارند، در صورتی که درجه فشارسنج را در طی تنظیم باد عوض کنید باعث سخت تر شدن کار ها خواهید شد. 

 

کار تان را با فشار باد بالا تر در حدود 50-40 psi یا 3-3.5 bar برای تایر های 2.2 تا 2.3 اینچ شروع کنید. برای سیستم های تیوبلس، از مقادیر پایین تر در حدود 30-40 psi استفاده کنید. در صورت استفاده از تایر های بزرگ تر یا کوچک تر، در هر حال باید با فشار بیشتری کار تان را آغاز کنید. با این فشار برای مدتی دوچرخه را برانید و چسبندگی(سطح تماس با زمین) تایر ها را در پیچ ها و عبور از موانع احساس کنید. 

حالا، فشار باد را 5 psi یا 0.35 bar در هر تایر کاهش دهید. یک بار دیگر چگونگی سواری با تنظیمات جدید را احساس کنید و آن را با تنظیمات پیشین مقایسه کنید. شما باید مقداری بهبود در چسبندگی با زمین و ثبات بیشتری را احساس کنید. اگر شما هیچ تغییری را احساس نکردید بار دیگر فشار تایر ها را 5 psi یا 0.35 bar کاهش دهید. 

چیزی که لازم است بدانید، کمترین فشار بادی است که بتوانید در آن بدون قرار گرفتن در موقعیت پنچری (کاهش مقاومت تایر ها در برابر پنچری) دوچرخه سواری کنید. شما زمانی در موقعیت پنچری قرار می گیرید که تایر شما در شرایط کم باد، روی جسمی خارجی قرار می گیرد و بر روی آن فشرده می شود به طوری که تایر و تیوب عینن در بین جسم خارجی و طوقه قرار می گیرند. 

کم کردن فشار باد تایر ها را به میزان 3-5 psi یا 0.1-0.3 bar ادامه دهید تا زمانی که احساس کنید چسبندگی (درگیر شدن) تایر ها با زمین به خوبی انجام گیرد. زمانی که احساس کردید کنترل خوبی بر روی دوچرخه دارید یا دلیلی برای کاهش باد تایر ها نمی بینید زمان آن است که دیگر کم کردن باد تایرها را متوقف کنید و اگر احساس کردید که طوقه ها با اجسام روی زمین برخورد می کند یا اگر در موقعیت پنچری قرار گرفته اید، فشار باد را کم کم افزایش دهید تا به فشار باد مطلوب دست پیدا کنید. 

در تایر های تیوبلس، چون نگرانی از پنچری وجود ندارد، شما می توانید میزان باد بیشتری را کم کنید و حتی کمی تماس طوقه نیز مشکلی بوجود نخواهد آورد، اما اگر به طوقه های تان ضربه های شدید وارد می شود، یا از والف آن هوا خارج می شود و یا در پیچ های تند تایر در تماس با طوقه می چرخد، نشان می دهد بیش از اندازه باد تایر خود را کم کرده اید. 

نکات دیگری نیز در هنگام تنظیم فشار باد تایر ها باید مورد توجه قرار گیرد. فشار باد پایین تر باعث افزایش مقاومت در هنگام چرخش تایر ها می شود. به هر حال، این افزایش مقاومت که سبب افزایش کنترل دوچرخه نیز می شود باعث صرف انرژی بیشتر برای جبران مقاومت اضافی تایر ها در هنگام حرکت می شود. شرکت کننده گان مسابقات کراس کانتری ممکن است تصمیم بگیرند از کنترل بهتر صرف نظر کنند تا کارایی بیشتری داشته باشند و به همین دلیل باد تایر های شان را افزایش دهند. 

پس از پیدا کردن فشار باد مناسب برای تایر های خود، با خصوصیات و رفتار تایر ها در زمان وارد آوردن فشار با دست روی آن ها، آشنا می شوید. زمانی که شما با ویژگی های تایر ها پس از تنظیم مناسب آن آشنا شدید، این ویژگی های تایر در ذهن شما ثبت خواهد شد و از این پس شما می توانید با هر پمپ بادی تنظیم صحیح فشار باد را روی تایر های دوچرخه تان انجام دهید. 

با این که برای تنظیم فشار باد صحیح باید عوامل زیادی در نظر گرفته شود، دو عامل وزن دوچرخه سوار و نوع لاستیک های دوچرخه از مهمترین عوامل تعیین کننده میزان باد تایر ها می باشد، به همین منظور جدولی در نظر گرفته شده است که حداقل میزان بادی که تایر می بایست داشته باشد را با توجه به این دو مولفه به شما نشان می دهد. به گونه ای که فشار باد تایر های شما برای کاهش ریسک پنچری نباید کم تر از مقادیر گفته شده در این جدول باشد: 
 

نکات و ترفند های تنظیم فشار باد 

- تایر عقب را بین 2-5 psi کم تر از تایر جلو باد بزنید. این کار به شما در کنترل بهتر دوچرخه در پیچ های تند کمک خواهد کرد 
- در مسیر های ماسه ای و نرم حدود 1-3 psi از باد هر دو تایر کم کنید و برعکس در مسیر های سنگی و سخت در حدود 1-3 psi به باد تایر ها اضافه کنید، این کار باعث افزایش کارایی در حرکت خواهد شد. 
- اکثر دوچرخه سواران با تجربه برای حرکت نرم در مسیر از فشار باد پایین دوری می کنند. اگر شما خود تان را خارج از کنترل و در حال عبور از روی سنگ ها دیدید، کمی افزایش باد تایر تضمین بهتری برای طوقه های تان خواهد بود. 
- فشار دادن انگشتان شصت روی جداره های تایر برای سنجش فشار باد تایر ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد. در این موارد بهتر است به فشارسنج یا درجه فشار پمپ باد خود اعتماد کنید. 

انواع والف تیوب های دوچرخه 

والف دوچرخه یک قطعه فلزی کوچک بر روی تیوب می باشد که این اجازه را می دهد تا با اتصال یک پمپ باد بتوان تایر را از باد پر کرد. امروزه والف های دوچرخه به طور مرسوم در دو نوع مختلف طراحی می شوند که هر یک مزایا و معایب خود شان را دارند. 

والف های دوچرخه انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر می باشند: 

1- والف امریکن (Shrader) که بر روی اکثر دوچرخه های تولید شده وجود دارند. 
2- والف فرانسوی (Presta) که نسخه جدید تر و باریک تر والف های امروزی می باشد. 
3- والف های انگلیسی (Woods یا Dunlop) که در دوچرخه های قدیمی بکار می رفته و امروزه استفاده از آن منسوخ شده است. 

منبع : دنیای دوچرخه سواری من
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
ایرانی باهم - کانال تلگرامی

پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهنوردی با همسفرها

فروشگاه
آوا رسا

لوگوی ما
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات

  • حمایت ها
  • همیاران
  • دوچرخه سواری
  • ورزشی
  • آموزش ها
  • خبرها
  • قالب ها
  • ماجراجویان ایرانی

  • برادران امیدوار اولین جهانگردان ایران
  • گروه انسانهای سبز GPG
  • حسین قره داغی ایرانگرد و جهانگرد
  • پروژه شنای طول خلیج فارس
  • امیر خدافرد ایرانگردی با دوچرخه
  • تالش همیشه سبز
  • انجمن دوچرخه سواران اسپادانا
  • پوپه مهدوی نادر دور دنیا با دوچرخه
  • جعفر و نسیم دور دنیا با دوچرخه
  • محمد تاجران دور دنیا با دوچرخه
  • عشق و دوستی مسافران صلح
  • برادران سایکلتوریسم
  • گروه کوهنوردی یاشا سهندیم
  • گـروه دوچـرخـه سـواری تیـبــا
  • از خاطرات سفر
  • گروه کوهنوردی فراز بیرجند
  • کوه نوردی ، سنگنوردی ، پاراگلایدر
  • گروه کوهنوردی و اسکی جام سهند تبریز
  • دیده بان سبز کرمان
  • گردشگری با دوچرخه
  • محیط زیست ایران 5/14
  • گروه کوهنوردی پرستو
  • گروه کوهنوردی آویشوٍ ماسال
  • کوه mountain
  • راه ابریشم با دوچرخه
  • اژدها سواران خلیج فارس تا دریای خزر
  • گروه کوهنوردی زاگرس(بانوان)شهرستان اقلید
  • ایران عزیز .... ایتالیای شگفت انگیز
  • زندگی و سفر با دوچرخه
  • Neghabe Koohestan
  • Yarbod
  • ایران سرزمین من
  • گروه ورزشی هومه
  • بیا تا برویم
  • تی تی


  • دور دنیا با موتور سیکلت
  • گروه دوچرخه سواری آدانا همدان
  • دوچرخه سواری و ایرانگردی
  • دل مشغولیهای من
  • دوچرخه سواران راسخ ایرانگردی
  • سایکل توریسم سفر با دوچرخه
  • دوچرخه سواری کوهستان – اصفهان
  • چرخ به چرخ
  • دوچرخه ها
  • ایرانگردی
  • خاطرات جهانگردی سفر به پنج قاره
  • مشاهده گر
  • دوچرخه من … ملینا
  • پدال سبز
  • زوج جهانگرد
  • گروه دوچرخه سواری آبیدر
  • من و دوچرخه من
  • دوچرخه سواران خراسان رضوی
  • گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر
  • هیئت دوچرخه سواری شهرستان نیزیز فارس
  • گروه کوهنوردی و دوچرخه سواری دماوند بابلسر
  • دوچرخه سواری
  • گردشگری – کوهنوردی. گردشگری. دوچرخه
  • کانون دوچرخه سواران امام رضا (ع)کاشان
  • دوچرخه سواران آراز بایک خوی
  • گروه دوچرخه سواری سیمرغ بابل
  • انجمن دوچرخه سواران بدون مرز (ادب)
  • در مسیر
  • آرازبایک
  • دوچرخه
  • دوچرخه سواران کلهر
  • دوچرخه سواران خرم اباد
  • آدرشک
  • من و پدر
  • دنیای دوچرخه سواری من
  • دوچرخه سواری خراسان رضو ی
  • دوچرخه سواری و سه گانه
  • کمیته دوچرخه سواری عمومی کرمان
  • گزارشهای دوچرخه سواری من
  • کام_______________و کلهر


  • دیده بان حقوق حیوانات
  • دیده بان طبیعت بختیاری
  • دیده بان کوهستان


  • باشگاه کوهنوردی و ورزشهای کوهستانی راسخ
  • گروه کوهنوردان آزاد
  • گروه کوهنوردی کلکچال
  • گردشگران (گلویک عبدالله شوازدستجردبورق)
  • گروه کوهنوردان سیمان بهبهان
  • شهر صخره ها و بهترین لحظات زندگی من
  • گروه کوهنوردی آناهیتا کنگاور
  • گروه کوهنوردی باران کوهستان
  • گروه کوهنوردی دنا اصفهان
  • گروه کوهنوردی و طعبیت گردی نمونه
  • گزارش صعود به قلل و دیواره مرتفع
  • انحمن کوهنوردی دانشگاه صنعتی امیر کبیر
  • تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان
  • هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی بخش آسارا
  • گروه کوهنوردی شیدا شهرکرد
  • گروه کوهنوردی پرستو
  • گروه کوهنوردی باران اهواز
  • گروه کوهنوردی آپادانا
  • انجمن کوهنورادن ایران نمایندگی مراغه
  • هیت کوهنوردی کارگران استان البرز
  • هیت کوهنوردی و صعودهای ورزشی اقلید
  • خانه کوهنوردان کرمان
  • گروه کوهنوردی اورست زنجان
  • بهار طبیعت
  • مشق کوه
  • گردشگری
  • گروه کوهنوردی اپحت کرمانشاه
  • باشگاه کوهنوردی ایثار
  • انجمن پزشکی کوهستان ایران
  • حفاظت محیط زیست آذز بایجان شرقی
  • انجمن کوهنوردان زنجان
  • هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی دامغان
  • گروه کوهنوردی دنا اصفهان
  • تصاویر کوهنوردی من
  • باشگاه گردشگری خراسان
  • گروه کوهنوردی زرین دلیر
  • گروه کوهنوردی ساولان داغی میانه
  • خانه کوه نوردان شهرستان قدس
  • کوهنوردی و سنگنوردی دامغان
  • کوهنوردی – Mountaineering
  • قلب من در کوهساران
  • هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی بوکان
  • تیم کوهنوردی k2 دانشگاه پیام نور بوکان
  • کانــون کوهنـــوردی فرهنگســــــرای بهمن
  • همه ی ما
  • کوهساران
  • کوه و کوهنوردی در گیلان
  • گروه کوهنوردی و کوه گشت کهبد صفه
  • هیت کوهنوردی شهرستان بهار
  • انجمن کوهنوردان قم
  • گروه کوهنوردی فاتحان کویر اردکان
  • Zirve (اوج)
  • تیم کوهنوردی جوانان ریباز سردشت
  • باشگاه کوهــنوردی سـامـان همــدان
  • آتش در کوهستان
  • گروه کوهنوردی صفا گنبد کاووس
  • اکیپ جوانان تهران
  • امید مادران زمین
  • مجله خبری گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج
  • گروه کوهنوردی شمس
  • هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شمیرانات
  • هیئت کوهنوردی استان آذربایجان شرقی
  • کانون کوهنوردان سنندج
  • باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی ئاورین بوکان
  • غار نورد
  • KARST
  • گروه کوهنوردی قاجر قروه
  • Hamtanab
  • Greenblog
  • وسعت سبز
  • کوه-فلسفه
  • یاسین کوه
  • زوج کوهنورد
  • گروه کوهنوردی شقایق آمل
  • گروه کوهنوردی و کمپینگ الوند شهرستان آمل
  • گروه کوهنوردی مهرورزان قزوین
  • گروه امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر استان همدان
  • گروه کوهنوردی می سی نو
  • گروه کوهنوردی شهرک پردیس جم
  • گروه گردشگری و کوهنوردی باچون توریسم
  • کوه ، سفر ، طبیعت
  • گروه کوهنوردی طبرستان جوان بابل
  • گروه کوه نوردی البرز دامغان
  • کوه نوردان مروارید
  • گروه کوهنوردی لرا
  • ندای کوهستان
  • باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ تبریز
  • هیئت کوهنوردی کارگران استان گیلان
  • دســــت نوشت کوهنورد
  • جهانگردی خاطرات یک ولگرد
  • انجمن حافظان محیط زیست بادرود
  • کلاغ ها
  • کوهنوردی کوهستان شهرستان مینودشت
  • همراه کوه
  • باشگاه کوهنوردی ملکان
  • گروه کوهنوردی پارسه برازجان
  • کوهنوردان تبریز
  • انجمن کوهنوردان ایران-شهر سلطانیه
  • گروه کوهنوردی توانا
  • پایگاه اینترنتی کوه‏نوردان کلاردشت
  • انجمن کوهنوردان ایران
  • گروه کوهنوردی فراز تهران
  • کوهنوردی زلان
  • گروه کوهنوردی و گردشگری داغ داش قشقایی
  • وبلاگ کوه نوردی وصعودهای ورزشی گل کوه
  • هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی چالوس
  • انجمن کوهنوردان مهاباد
  • گروه کوهنوردی طبیعت مشهد
  • گروه کوهنوردی آریوبرزن شیراز
  • مدرسه کوهنوردی کول تاک
  • عشق کوهنوردی
  • سنگ نوردان
  • قلــّــــه توچــــــال
  • کانون کوهنوردان اوراز مهاباد
  • ورجین
  • طغیان
  • گروه کوهنوردی نسل جوان
  • دیار الوند
  • گروه کوهنوردی خلیج پارس
  • گروه کوهنوردی شاهین اراک
  • گروه کوهنوردی فراز
  • گروه کوهنوردی دماوند رشت
  • یافته کوه
  • نشاط کوهستان
  • k2 تیم کوهنوردی دانشگاه پیام نور بوکان
  • کوهیاران
  • گروه کوهنوردی کوور
  • کوه نوردی، ورزش و سلامتی
  • گروه کوهنوردی علم تبریز
  • غارنورد
  • گروه کوهنوردی طرلان گرگان
  • باشگاه کوهنوردی کوهسار نیشابور
  • کوهنوردی بانوان
  • کوهنـوردان ... البرز
  • گروه کوهنوردی تاراز شهرکرد
  • هیئت کوهنوردی سامان
  • گروه کوهنوردی اِئل داغی
  • کوهنوردی و صعود های ورزشی شهرستان نیشابور
  • گروه کوهنوردی تهران
  • کوهنوردی و صعودهای ورزشی ساوه
  • کوهنـوردان سایپا
  • گروه کوهنوردی آزنا - شهرستان گرمی
  • هیات کوهنوردی شهرستان بجنورد
  • هیأت کوهنوردی شهرستان بناب
  • تیم کوهنوردی زلان
  • گروه کوهنوردی هدایت نیشابور
  • جمع کوهنوردان
  • هیات کوهنوردی هشترود (سرسکند داغچیلاری)
  • کوهستان
  • ترانگو
  • گروه کوهنوردی کوهیاران پارس ـ شیراز
  • گروه کوهنوردی مهربانک کشاورزی
  • صعودهای کوهنوردی
  • برنامه گروههای کوهنوردی اصفهان
  • بن سرخ
  • گروه کوهنوردی آزنا - شهرستان گرمی
  • گـــروه کوهنـــوردی رضــوان اربعـه کاشان
  • گروه سنگ نوردی لوکوموتیو نقده
  • کوهنوردی ساوه
  • سایت کوهنوردی چکاد ساری
  • دوستان کوهستان
  • گروه کونوردی فراز لاهیجان
  • گروه کوهنوردی و سنگنوردی سهند
  • گروه طبیعت گردی و کوهنوردی مخمل چمن
  • لاوی ته ره غه
  • گروه کوهنوردی آرین اصفهان
  • کوهنوردی طلبگی
  • هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی اقلید
  • رقص طوفان
  • هیئت کوهنوردی شهرستان بهار
  • باشگاه کوهنوردی یاران امیدوار بندر امام
  • کوهنوردان راستوند - شازند
  • گروه کوه نوردی همنورد
  • کوهنوردی زندگی و لذت آزادی در اوج بلندی ها
  • امید کوهستان
  • هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی لارستان
  • فاتحان خورشید ( طلوع سپیده)
  • برنامه های کوهنوردی و سنگنوردی دامغان
  • گروه کوهنوردی کوروش شمیران
  • گروه کوهنوردی آلام کال
  • کوهنورد تنها امیر
  • گروه کوهنوردی بانوان همیار بجنورد
  • گروه کوهنوردی زاگرس شهرکرد
  • کوهستان
  • علم کوه-گرده آلمانها
  • هیت کوهنوردی شهرستان ارومیه
  • گروه کوهنودری آناهیتا گنگاور
  • انجمن کوهنوردان ایران نمایندگی مراغه
  • خاطرات یک کوهنورد
  • گروه کوهنوردی و طبیعت گردی نمونه
  • گروه کوهنوردی زاگرس اقلید
  • گروه کوهنوردی کانون بازنشستگان
  • کوهنوردی - غارنوزدی - طبیعت گردی گلبرف
  • گروه کوهنوردی آوا
  • سیاه کوه
  • باشگاه کوه نوردی کانون هماهنگی شوراها
  • انجمن کوهنوردان بروجرد
  • هیئت ورزش های جانبازان و معلولین البرز
  • گروه کوهنوردی فجر الزهرا(س)-خانوادگی
  • علم کوه-گرده آلمانها
  • گروه کوهنوردی وطبیعت گردی هامون نجف آباد
  • گروه کوهنوردی فراز سرخنکلاته
  • هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی چناران
  • گروه کوهنوردی شرکت پارس تابلو
  • سفر نامه و گردشگری
  • گروه طبیعت گردی پرچین
  • کوه نوردی ساوه
  • هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهر قدس
  • گروه کوه نوردی نوتاش
  • گروه کوهنوردی ازکهن
  • گروه سنگنوردی و کوهنوردی پاسارگاد
  • گروه کوهنوردی شهرکرد
  • گروه کوهنوردی زاگرس
  • گروه کوهنوردی اوراز
  • زیستکوه
  • همنورد من
  • باشگاه کوهنوردی سبکاد
  • کوهنورد محکم باش پیروز پاینده باش...
  • سفر نویس
  • ایران را بگردیم